12 maj 2006

Google vs. Microsoft / tekst-ad vs. vanvittig 3D-reklame fra inderste cirkel af helvede



Grant McCracken skriver på sin blog om hvordan Googles tekstbaserede reklamesystem vil blive overhalet af Microsofts. Bill Gates' selskab vil i følge McCracken kaste sig over den nyeste teknologi og introducere skræddersyede tre-dimensionelle reklamer med billeder, lyd og larm som virkelig kan fange net-brugerens opmærksomhed. Men hvad med web 2.0 konceptet? Er hele humlen ikke at skabe værdi for brugeren og lade brugeren skabe værdi for andre brugere. Er det ikke brugeren som medskaber af produktet, som deltager i kommunikationen hvad enten det er reklame eller ej? Er vi ikke ovre de dage hvor brugeren var offer for en veritabel klyngebombning med reklame?

Online advertising is going to evolve ferociously in the next ten years. We will move to the incorporation of movement, sounds, color, image, transmedia, cocreation, narrative, the whole flaming ball of wax. Eventually, the internet will sustain a species of advertising that makes the present 30 second spot on television look like child's play. ... Google's undernourishing notion of advertising will be laid bare, and Microsoft will sweep this contest.

Det er hvad McCracken skriver om forholdet mellem Googles tekstebaserede reklamer og Microsofts kommende internetreklamelavine.

Jeg kommer bare til at tænke på perioden i nettets barndom - eller måske nærmere dets bebumsede teenage-år, hvor man ikke kunne åbne sin browser inden man blev skyllet væk i flodbølger af pop-ups, der til sidst fik computeren til at gå ned. Hvor blinkende epilepsi-fremkaldende bannerreklamer gjorde hvad de kunne for at ødelægge enhver seriøs informationssøgning.

For mig at se må kernen i enhver reklame- eller kommunikationsstrategi være at skabe værdi for modtageren. Hvorfor skulle han ellers lytte. Hvis man forsøger at købe forbrugerens opmærksomhed, må man også være villig til at betale for den. Og i en situation hvor rigtig mange er interesseret i hans opmærksomhed, kan han sælge den dyrt. Hvis man fornærmer ham ved at overfylde hans mailbox med et blinkende bannerhelvede som f.eks. Microsoft har gjort for deres hotmail-brugere, er han nok utilbøjelig til at vinde sympati for de budskaber annoncørerne kommer med. Man kan så indvende at man i forvejen har skabt værdi for ham ved at give ham en gratis email. Desværre er der bare gået inflation i denne tjeneste; gratis email er måske den aller mest udbredte gratistjeneste på nettet.

Efter min mening gør Google det helt rigtigt. De bruger ganske vidst deres gmail som en markedsføringsplatform, men de holder det på et lavt plan med de tekstbaserede reklamer. Dertil kommer at budskaberne er målrettede til brugeren - som de fleste gmail-brugere har lagt mærke til, ser man typisk en tekst-annonce for 500 g. blandet fars i Kvickly hvis man har fået en opskrift på frikadeller fra sin mor.

Det der gør Google interessant er, at virksomheden hele tiden søger at udvide og øge værdien for deres brugere. Det er nemlig nøglen til at bevare brugernes og dermed modtagerne af reklamebudskabers positive indstilling. Hvis jeg føler jeg kan bruge det nye Google trend til noget, synes jeg også det er ok at få et budskab om 500 g. blandet fars ved siden af mailen fra min mor.

Google har tydeligvis fattet beskeden om at det handler om at holde balancen mellem at skabe sympati for brandet gennem værdiskabelse for brugeren, og så at udnytte denne sympati til at formidle kommercielle budskaber. Der eksisterer en grænse for hvornår man føler at den værdi man får fra virksomheden overudnyttes og bliver en for spinkel platform til at afsende dybeste set uvelkomne kommercielle budskaber fra.

Google forstår det. Hvis Microsoft gør som McCracken forudser, vil langt de fleste net-brugere opleve et déja-vu af nettes pubertære pop-up-vanvid. Gud forbyde det.

Ingen kommentarer: