04 september 2008

Tak Rasmus Ejrnæs!



Jeg sad og læste min weekendavis den anden dag, og spadserede lystlæsende gennem idéer-tillægget. Her havde en hvis Rasmus Ejrnæs skrevet en kronik om den Unyttige Natur. Hvordan nyttebegrebet står overfor mangfoldighed i den danske naturdebat, og noget om hvordan gamle Darwins begreber om den mest egnedes overlevelse ikke helt er som vi tror, at retningsløs mangfoldighed har spillet en langt større rolle i den naturlige selektion, end mange går og tror og meget andet godt, som i alt var en god og sympatisk kronik.

Pyt med det.


Det, der gennemvarmede min søndag var en opremsning af ord, navne fra naturens verden, som var så smukke, så lydligt diverse og musikalsk indlysende og favnende, at jeg blev nødt til at se efter om det var biolog, der stod under Ejrnæs' navn.

Hør her:

"I Danmark har vi mistet de fleste af vore næringsfattige søer, moser og heder, enge, kildevæld og rigkær med orkideer, de blomstrende overdrev med dagsommerfugle og naturskovenes hule kæmpetræer, begroet med lav og mos og beboet af svampe, biller, fugle og flagermus."
WA, 29, aug. 08

Sikke en diktion - moser og heder pause enge, kildevæld og rigkær med orkideer pause... de blomstrende overdrev med dagsommerfugle -prøv at høre det ord - dagsommerfugle, hvor megen ro, vidde og meditativ sommereftermiddag er der ikke i det ord, dagsommerfugle?

Og så kontrasteret lydligt og motivisk med naturskovenes hule kæmpetræer, dunkle bagtungevokaler, der understøtter og nærer forestillingen om de kæmpemæssige ældgamle træer, der står dybt i skoven, hvor ingen kommer. Prøv at mærke den tyngde og mørke mystik, der er i disse træer i forhold til den lette lykkefølelse i dagsommerfugle.

Så kommer en sætning styret af to korte substantiver: ...begroet med lav og mos pause og beboet af svampe, biller pause fugle og flagermus.

Mærk hvordan konnotationsrigdommen vælder ud af naturskovenes hule kæmpetræer, som i sig selv er små verdener, hvor andre livsformer har hjemme, lav og mos, og hvor biller, fugle og flagermus har deres gang. Jeg er solgt, jeg vil se et af de kæmpetræer, og næste gang jeg ser en sommerfugl vil jeg mumle dagsommerfugl helt langsomt for mig selv.

Tak Rasmus!

3 kommentarer:

Geraldo Maia sagde ...

Hello Mikkel,
Du har en meget smuk blog, jeg kan lide det.
Hilsener fra Brasilien:
Geraldo

Anonym sagde ...

Hej Mikkel

Tak for din alternative læsning af min kronik og held og lykke med kæmpetræerne - jeg håber du finder et en dag.

Rasmus

Mikkel Eggers sagde ...

Hej Rasmus

Selv tak. Jeg må et smut til Californien og se på et af de der sequoia-træer.

Jeg glæder mig til at høre mere fra dig i WA eller andetsteds

/Mikkel