27 januar 2007

Når forbrugerne ikke gider snakke mere


På Peter Svarres blog og mange mange andre steder kan man læse om hvor stor succes brugerinddragelse har. For Peter Svarres vedkommende drejer det sig om hans egen avisen.dk.

Rationalet er godt nok; udbudet af varer og ydelser er så enormt at den samlede markedsføring bliver til en forfærdelig masse råben i munden på hinanden, hvilket får forbrugerne til at lukke af for budskaberne. Man kan simpelthen tale om en reklame-blaserthed; der er alt for mange reklamebudskaber på en gang, så de bliver alle valgt fra af forbrugeren.

Så markedsføringsverden er inde i et paradigmeskift. Fra massekommunikation til én-til-én-kommunikation baseret på dialog og samtale. Nogen udbydere er hurtige til denne omstilling, andre er ikke - men sandsynligvis vil alle, der har et produkt eller en ydelse at bringe til markeds, omstille sig til dette paradigme på et eller andet tidspunkt.

Min simple overvejelse går på: Hvad sker der når alle udbydere på den ene eller den anden måde forsøger at komme i dialog med forbrugerne - når Arla og 117 andre virksomheder forsøger at bringe sig i øjenhøjde med kunderne gennem blogging, forbrugerpaneler og meget andet godt? Når medievirksomhed nummer en million tilbyder en bloggingplatform for at få brugergenereret indhold og brugerloyalitet gennem medskabelse?

For et par dage siden var jeg ude som opponent på et par blogging-projektgrupper ude DR-byen. DR er lidt sent kommet i tanker om, at de også gerne vil have brugergenereret indhold. De vil også have en bloggingplatform at tilbyde. Så de havde nedsat to projektgrupper, der skulle udvikle et koncept, der kommer til at adskille sig fra alle de andre bloggingplatform-udbydende medievirksomheder. Et af projekterne var relativt interessant - rent bortset fra at det ikke tilbød et nyt koncept for bloggingplatforme, men snarere en snedig måde at få lokket brugerne til at bruge DRs platform i stedet for nogen andres. I realiteten havde de intet nyt at byde på. DR vil med andre ord, sandsynligvis blive medievirksomhed nummer en million og en, der kører på brugerdrevet innovation.

Spørgsmålet er, om der i længden er forskel på at et overvældende antal udbydere råber af forbrugerne, eller om et overvældende antal udbydere vil tale med forbrugerne. I begge tilfælde er problemet det store antal. Jeg synes bestemt at udviklingen i henvendelsesmetoden er positiv og kan have hensigtsmæssige følger for begge parter. Jeg kan for så vidt herfra heller ikke se noget alternativ til at skabe forbrugerloyalitet gennem inddragelse i alle tænkelige processer i virksomhederne.


Men hvad sker der når forbrugerne ikke gider at snakke mere?

Ingen kommentarer: